زنجیره تأمین و مسئولیت اجتماعی؛فرصت ها و چالش ها
«رسانه مسئولیت اجتماعی»:زنجیره تأمین سیستمی متشکل از سازمانها، افراد، فعالیتها، اطلاعات و منابعی است که در عرضه یک محصول یا خدمت به مصرفکننده دخیل هستند. فعالیتهای زنجیره تأمین شامل تبدیل منابع طبیعی، مواد اولیه و اجزای سازنده به یک محصول نهایی است که به مشتری نهایی تحویل داده میشود. در سیستمهای پیچیده زنجیره تأمین، محصولات استفاده شده ممکن است در هر نقطه ای که مقدار باقیمانده قابل بازیافت است، دوباره وارد زنجیره تأمین شوند. زنجیرههای تأمین زنجیرههای ارزش را بهم پیوند میدهند.
در مواقع بحران و عدم اطمینان به شرایط اقتصادی، ممکن است با خود فکر کنید که مطمئن ترین راه برای حفظ کسب و کار شما در اختیار داشتن هرچه بیشترپول نقد است. بسیاری از شرکت ها در روزهای آغازین همه گیری کووید -۱۹ با تمرکز بر افزایش ذخایر نقدی خود، در برخی موارد مهلت پرداخت قراردادهای خود را ۶۰ ، ۹۰ یا حتی ۱۲۰ روز به تعویق انداختند.
در حالی که اگرچه این رویکرد، یک روش موثر برای حفظ نقدینگی است. اما می تواند روشی کوته بینانه و بالقوه مضر برای زنجیره تامین شما باشد.
در شرایطی که شرکت ها بیش از هر زمان دیگری نگران تأثیر خود بر تغییرات آب و هوایی، تنوع نژادی و سایر مسائل اجتماعی مهم هستند، باید این نکته را در نظر داشت که برداشتن گام هایی در جهت حمایت از تامین کنندگان، می تواند پیامدهای مثبت بلندمدت اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.
تأمین کنندگان شما اشتغالزایی میکنند و باعث ایجاد فرصت های اقتصادی در جوامع خود میشوند. موفقیت این تأمین کنندگان مستقیماً با موفقیت آن شهرها و مناطقی که در آنها فعالیت میکنند، در ارتباط است. به همین ترتیب، ایجاد راه هایی برای رشد فروشندگان نیز از طریق یک زنجیره تأمین پایدار میسر میشود و اعتماد بیشتر به تامین کنندگان، به نفع سازمان شما است.
نایل فیتز جرالد، مدیر اجرایی اسبق یونیلیور، شاید بهترین تعریف را از مسئولیت اجتماعی شرکتی اراِیه داده است که آن «یک تصمیم تجاری سختگیرانه»است، نه به این دلیل که عمل به آن کار خوبی است یا اینکه مردم ما را مجبور به انجام آن می کنند؛ بلکه برای تجارت ما نیزخوب است. با در نظر گرفتن این موارد، در اینجا به چند روش اشاره میکنیم که می توانید با استفاده از آنها مسئولیت اجتماعی شرکتی را با مشارکت تامین کنندگان خود اعمال کنید.
همکاری نزدیک با تأمین کنندگان
توسعه و تحکیم رابطه قوی با تأمین کنندگان برای حفظ ،نگهداری وسهولت در کار شما ضروری است. این امر به ویژه در مواقع عدم اطمینان ازشرایط اقتصادی صدق می کند که ممکن است برخی از تامین کنندگان شما پول نقد مورد نیاز خود را در اختیار نداشته باشند.
تعامل دائمی با تامین کنندگان، پرداخت به موقع به آنها و درک وضعیت کسب و کار آنها، همه در حفظ این اعتماد موثراست. این اقدامات به آنها می گوید که شما علاوه برموفقیت خود،برای موفقیت آنها نیزسرمایه گذاری کرده اید. به همین ترتیب، برقراری ارتباط شفاف با تأمین کنندگان در مورد تغییرات در تجارت خود یا ابتکارات جدیدی که در دست اقدام داردید، کلید ایجاد یک رابطه شفاف است.
همکاری نزدیک با تأمین کنندگان در مواقع دشوار سود زیادی را به دنبال خواهد داشت. آنها به یاد خواهند آورد که شرکت شما در زمان سختی چگونه همراه آنها بوده و ممکن است روزی این لطف را جبران کنند.
این چیزی است که شرکت های ژاپنی برای نسلها آن را درک کرده اند. سیستم همکاری نزدیک تولیدکنندگان، تامین کنندگان و توزیع کنندگان از دهه ۱۹۸۰ سرلوحه بسیاری از فرهنگها بوده، اما شبیه سازی این سیستم،همواره دشواربوده است. این یک مدل است که ارزش مطالعه بیشتر دارد زیرا روابط قوی تری با فروشندگان و شرکای تجاری شما ایجاد می کند.
دسترسی به نقدینگی
همانطور که میدانید، تامین کنندگان خوب به سختی یافت می شوند و جایگزین کردن آنها با تامین کننده جدید از آن هم سختتر است. در حال حاضر، ممکن است بسیاری از آن تامین کنندگان قابل اعتماد به نقدینگی بیشتری نیاز داشته باشند. در واقع برنامههای قرض الحسنه توسط دولتها و بانکهای مرکزی نیت خیرخواهانه دارند اما اغلب آنها بسیار کم و بسیار دیر به دست تامین کنندگان میرسد.
حتی اگر وضعیت نقدینگی شما به واسطه پاندمی کرونا لطمه دیده باشد، باز هم راه هایی برای شما وجود دارد که به تامین کنندگان خود در نقدینگی کمک کنید. برخی از برنامه های پرداختی زودهنگام مانند مساعده به شما امکان می دهد – به جای تأمین مالی از ترازنامه شرکت خود برای پرداخت اولیه- از شخص ثالث به عنوان سرمایه گذار استفاده کنید. در یک نظرسنجی درباره سرمایه در گردش که شرکت ما همراه با بیش از ۶،۷۰۰ شرکت کوچک و متوسط در سراسر جهان مورد مطالعه قرار گرفت، متوجه شدیم که ۶۶ درصد از پاسخ دهندگان علاقمند به مشارکت در برنامه پرداختی زودهنگامی هستند که توسط مشتریان آنها برنامه ریزی شده و به آنها امکان می دهد نرخ تخفیف را درمطالبات خود تعیین کنند.
توانایی تأمین پول نقد مورد نیاز برای تامین کنندگان شما نه تنها در مواقع بحرانی به آنها کمک می کند، بلکه می تواند سطح اعتماد و قابلیت اطمینان این تامین کنندگان را برای سالهای آینده ارتقا دهد.
ایجاد انجمن
ایده ایجاد یک اجتماع در اطراف زنجیره تأمین شما ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما لازم نیست چنین باشد. شاید شما قبلاً این روند را شروع کرده اید. همانطور که می توانید حدس بزنید این پروسه چیزی فراتر از راه اندازی یک پورتال تأمین کننده با دستورالعمل هایی درباره چگونگی برخورد با کسب و کار است.درواقع این یک پروسه برای درک و ارتباط با تامین کنندگان شما است.
یکی از این راهها تقسیم بندی تامین کنندگان است. در زمانی که حداقل ۴۰۰۰۰۰ کسب و کار کوچک ایالات متحده (که بسیاری از آنها شامل مشاغلی است که توسط اقلیتها و زنان اداره میشدند) در سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا تعطیل شده اند؛ تمرکز بر کمک به شرکت های کوچکتر برای به دست آوردن سرمایه مورد نیاز جهت ادامه فعالیت معطوف شده است.
با تقسیم بندی تأمین کنندگان بر اساس اندازه یا مالکیت، میتوانید اطمینان حاصل کنید که آنها پشتیبانی مورد نیاز خود را از شرکت شما دریافت میکنند. تشکیل انجمن های آنلاین برای این تأمین کنندگان می تواند به آنها در زمینه به اشتراک گذاری منابع، ایده ها و بهترین شیوه انجام کار،کمک کند.
کسب و کارهایی که از بودجه خوب برخوردارند اشتغالزایی میکنند و این باعث افزایش منافع اقتصادی می شود. با برداشتن چند گام برای تقویت روابط با تامین کنندگان و سایر شرکای تجاری در اکوسیستم شرکت خود، نه تنها به آنها کمک می کنید، بلکه به سلامت اقتصاد جهان نیز کمک خواهید کرد.
Source link