اقتصادیدسته‌بندی نشده

مسئولیت اصلی سیستم آموزشی دموکراسی علمی است/ اگر درد از برنامه درسی است درمان هم از برنامه درسی است

«رسانه مسئولیت اجتماعی»- احسان انصاری: نوزدهمین همایش ملی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران به همت دانشگاه شهید چمران اهواز امروز چهارشنبه سوم اسفندماه برگزار شد.

در ابتدای این همایش دکتر عبدالله پارسا دبیر نوزدهمین همایش ملی انجمن مطالعات برنامه‌ی درسی ایران مسئولیت ‌پذیری را لازمه‌ی رشد و توسعه جامعه دانست و گفت: برنامه‌ریزی برای پذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی از جمله مسائلی است که در تمامی سطوح جامعه بر آن تاکید می‌شود.

وی تصریح کرد:از زمان انتشار فراخوان‌ دریافت مقاله و تشکیل دبیرخانه‌ی این همایش ۱۲۶ مقاله به این همایش ارسال شد که پس از داوری‌های انجام شده ۵۸ مقاله پذیرفته شد.همچنین از تعداد مقالات پذیرفته شده ۱۸ مقاله به صورت سخنرانی و باقی مقالات به صورت پوستر ارائه می‌شود.

در ادامه دکتر مرتضی کرمی رئیس انجمن برنامه ریزی درسی در ایران گفت: مرجعیت علمی، مسئولیت اجتماعی و اشتغال‌پذیری دانشجویان سه هدف مهم از برگزاری این همایش است تا بتوان در حد توان به نیازها و انتظارات نظام آموزشی کشور پاسخ داد.

وی خاطرنشان کرد:مسئولیت اجتماعی صرفا یک انتقاد نیست بلکه گامی کوچک برای حل مسایل اجتماعی است تا بتوان برای نیازهای جامعه برنامه‌ریزی کرد.

پیام رئیس دانشگاه چمران اهواز به همایش برنامه ریزی درسی و مسئولیت اجتماعی

دکتر علی‌محمد آخوندعلی رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در پیامی به نوزدهمین همایش ملی انجمن مطالعات برنامه‌ی درسی ایران با موضوع «برنامه‌ی درسی و مسئولیت اجتماعی» که توسط دکتر مکتبی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قرائت شد تصریح کرد: رفع نیازهای کنونی بدون به خطر انداختن توانایی نسل‌های آینده، استفاده از فناوری‌های روز بدون تخریب محیط زیست، استخراج نفت بدون ویرانی تالاب‌ها، تولیدات کارخانه‌ای بیشتر بدون آلوده نمودن هوای کلان شهرها همه و همه شدنی است اگر سیاست‌گذاران و مجریان سیاست‌ها به پیوست‌های اجتماعی موسسات خود متعهد و پاسخگو باشند.

مسئولیت اجتماعی عنصری اصیل است که بیانگر آتش بنیادین انسانی، به ویژه انسان دانشگاهی برای غلبه بر هرگونه ملاحضه‌ی فایده‌مندانه‌ی شخص محور است. تلاش برای تحقق مسئولیت اجتماعی چه در بعد فردی و چه در بعد سازمانی، آسان نیست. این سبک زندگی و کار مسئولانه مستلزم ذهنی گشوده برای کاهش و به پرسش کشیدن همه‌ی فعالیت‌ها و اقدامات، جرات و جسارت دانستن و قدرت کنار گذاشتن هر امری است که منافع اجتماعی ندارد.

مهر محمدی: مسئولیت اصلی سیستم تعلیم و تربیت بر عهده حاملان دانش آن است

پیش از پیام رئیس دانشگاه اهوازدکتر محمد مهرمحمدی استاد دانشگاه تربیت مدرس در این همایش سخنرانی کرد: وی گفت:هر زیرنظام اجتماعی با یک مسئولیت اجتماعی ویژه پیوند دارد. متخصصان تعلیم و تربیت که حامل دانش راهبر در زیرنظام اجتماعی آموزش هستند بار سنگینی برای بارور سازی این زیر نظام اجتماعی برعهده دارند.این در حالی است که اگر این متخصصان به وظایف خود به خوبی عمل نکنند زیرنظام آموزش در جامعه با چالش مواجه می شود.

وی ادامه داد:در چنین شرایطی حیثیت و اعتبار متخصصان تعلیم و تربیت است که در جامعه مخدوش می شود.جامعه به خوبی این شرایط را درک می کند که اگر متخصصان تعلیم و تربیت به خوبی به وظایف خود عمل می کردند نباید وضعیت سیستم آموزشی جامعه به این سمت حرکت می کرد که از توانایی کافی برای تأثیرگذاری برخوردار نباشد.به همین دلیل مسئولیت اصلی برعهده کسانی است که حامل دانش تخصصی در این زمینه هستند.

نعمت فاضلی: مسئولیت اصلی سیستم آموزشی دموکراسی علمی است

سخنران بعدی مراسم دکتر نعمت فاضلی جامعه شناس و انسان شناس بود.فاضلی در این همایش گفت: سیستم آموزشی باید مبتنی بر ارزش های دموکراتیک باشد و استاد و محققی که به این ارزش ها باور ندارد بهتر است در سیستم آموزشی حضور نداشته باشد.ارزش های دموکراتیک بنیان دانشگاه های مدرن در جهان است.به همین دلیل مسئولیت اصلی سیستم آموزشی دموکراسی علمی است.ما باید برای درک و فهم جامعه،دانشجویان،دانشجویان و اقشار مختلف جامعه احترام قائل شویم.

وی ادامه داد:وظیفه سیستم آموزش این است که به جای بالا رفتن از نردبان تلاش کند نردبان بسازد تا نسل جوان اعم از دختران و پسران ما بتوانند از این نردبان بالا بروند.ما باید به سمتی حرکت کنیم که اقوام و زبان های مختلف جامعه احساس آزادی،بالندگی و تفکر انتقادی کنند.ما باید به دانش آموز و دانشجوی جوان پرسش گری بیاموزیم.

 زهرا گویا: برنامه درسی توجیه گر یا راه نشان؟

دکتر زهرا گویا استاد دانشگاه شهید بهشتی سخنران بعدی این مراسم بودند.وی در این همایش گفت:برنامه درسی هم باید توجیه گر باشد هم راه و نشان؛ و هر دو این رویکرد باید به صورت همزمان مورد توجه قرار بگیرد. اینکه برخی یکی از این رویکردها را دنبال می کنند پاسخگوی نیازهای سیستم آموزشی نخواهد بود.

وی ادامه داد:ما باید از اشتباهات و چالش هایی که در گذشته در سیستم آموزشی کشور وجود داشته درس بگیریم و با تخصص و دانش کافی بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.برخی به دلیل این از گذشته صحبت می کنند چون وجود ندارد و به دلیل اینکه وجود ندارد خوب است اما اگر وجود داشته باشد خوب نیست.نادیده گرفتن واقعیت هایی که امروز در سیستم آموزشی ما وجود دارد تهدیدی جدی برای آینده سیستم آموزشی به شمار می رود.

مقصود فراستخواه:اگر درد از برنامه درسی است درمان هم از برنامه درسی است

دکتر مقصود فراستخواه جامعه شناس و استاد دانشگاه در ادامه این همایش سخنرانی کرد. فراستخواه گفت:ما در سال های گذشته نسبت بین سیستم آموزشی و جامعه را به هم زده ایم.ما مدرسه را جزئی از دارایی هایی دولت برای ساختن یک مدینه فاضله در نظر گرفته ایم.در سال های پس از پیروزی انقلاب یک برنامه درسی بسته و ایدئولوژیک وارد میدان شد و تا به امروز به شکل های مختلف ادامه داشته است.نکته مهم در این زمینه این است که این بسته درسی ایدئولوژیک با محیط خانه،محله و شهر کودکان و نوجوانان بیگانه است.

وی ادامه داد:این بسته درسی به محیط کسب و کار و اجتماع مدنی بدگمان است و با زندگی زیسته شده افراد جامعه در ستیز قرار دارد.به همین دلیل در شرایط کنونی صحبت کردن از برنامه درسی و مسئولیت اجتماعی ممکن است برای برخی شبیه یک شوخی باشد.این در حالی است که بنده معتقدم اگر درد جامعه ما از برنامه درسی است درمان هم از برنامه درسی است.به همین دلیل باید برای پیدا کردن راه حل به برنامه درسی و مسائل آن رجوع کنیم.

لازم به ذکر است این همایش فردا پنج شنبه چهارم اسفندماه نیز ادامه خواهد داشت.

Source link

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا