دسته‌بندی نشده

در جوامع علمی توسعه پایدار مبتنی بر ارتقای حمل و نقل عمومی است

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه تا زمانی که توسعه پایدار مبتنی بر حمل و نقل محقق نشود توسعه جوامع ممکن نیست، گفت: مشکلات ترافیکی در کنار بحران آب، جمعیت، ریزگردها و… یکی از بحران‌هاست.

در جوامع علمی توسعه پایدار مبتنی بر ارتقای حمل و نقل عمومی است

به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی ، در جلسه کمیسیون فنی، عمرانی شورای اسلامی شهر همدان مهدی حیدری با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از اتوبوس‌های فرسوده و مستعمل به مناطق محروم، کم برخوردار و پر تردد شهر ارسال می شود افزود: این موضوع برای شهروندان قابل پذیرش نمی باشد و شهرداری باید برنامه عملیاتی خود مبنی بر عادلانه کردن توزیع اتوبوس‌های مطلوب‌تر در کل شهر را ارائه کند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی یکی از بزرگ‌ترین ملاحظات در بحث توسعه جوامع است، اظهار کرد: توسعه پایدار مبتنی بر حمل و نقل بوده که در بسیاری از جوامع علمی پذیرفته شده است.

حیدری با تأکید بر اینکه تا زمانی که توسعه پایدار مبتنی بر حمل و نقل محقق نشود توسعه جوامع ممکن نیست، گفت: مشکلات ترافیکی در کنار بحران آب، جمعیت، ریزگردها و… یکی از بحران‌هاست.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: در ساعاتی از شبانه روز برخی محورهای مواصلاتی شهر همدان با ترافیک سخت مواجه بوده و یا مسدود است.

حیدری بازیگران حوزه ترافیک را متعدد دانست و افزود: در این حوزه بخش‌های مختلف از راهداری تا شهرداری نقش دارند اما هیچیک به اندازه شهرداری‌ها نمی‌توانند این حوزه را پشتیبانی کنند.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها مراجع کیفی‌سازی و مطلوب‌سازی حمل و نقل عمومی هستند، تصریح کرد: تا زمانی که سیستم اتوبوسرانی مطلوب نباشد، شهروند با خودروی شخصی تردد می‌کند و این موضوع باعث ایجاد ترافیک می‌شود.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: در بحث کیفی‌سازی حمل و نقل عمومی و به ویژه اتوبوس باید چندین پارامتر ارتقا داده شود.

حیدری با بیان اینکه باید اتوبوس‌های درون شهری به لحاظ ظاهری، نظافت و امکانات داخلی جذاب باشد، تصریح کرد: در این باب وظایفی بر عهده معاونت حمل و نقل شهری و سازمان حمل و نقل بار و مسافر است.

وی با یادآوری این مهم که متأسفانه بسیاری از اتوبوس‌های فرسوده و مستعمل به مناطق محروم، کم برخوردار و پر تردد شهر ارسال شده است، ادامه داد: این موضوع برای شهروندان قابل پذیرش نیست و باید شهرداری این مهم را تعیین تکلیف کند.

حیدری در ادامه با بیان اینکه در کشورهای نسبتاً توسعه یافته اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها دارای ساعت حضور هستند، یادآور شد: این امر بزرگ‌ترین عامل ایجاد مطلوبیت در ناوگان بوده و شهروند می‌تواند برای انجام سفر درون شهری خود برنامه‌ریزی داشته باشد.

وی راه‌اندازی یک اپلیکیشن به منظور ارائه موقعیت مکانی اتوبوس و حتی پرداخت کرایه و نظارت بر اتوبوسرانی را از راهکارهایی به منظور ارائه خدمت بهتر در این حوزه برشمرد و اظهار کرد: هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی از چند جهت از جمله ارائه موقعیت مکانی و ویژگی‌های ناوبری در اپلیکیشن دارای مزیت است.

رییس کمیسیون فنی، عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت: ایجاد مسیرهای ویژه بدون مزاحم برای اتوبوس از الزامات توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس درون شهرداری است که در این خصوص اولین گام در شورای هماهنگ ترافیک برداشته شده است و در صورت تحقق، افزایش استفاده از ناوگان اتوبوسرانی فراهم خواهد شد.

حیدری جداسازی مسیر اتوبوس در مسیرهای پرتردد را از مباحث ترافیکی شهری برشمرد و بیان کرد: در صورت عملیاتی شدن این امر در گام‌های بعدی می‌توانیم خطوط اتوبوس بی آرتی و قطار شهری را نیز محقق کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی هشت درصد است، افزود: این رقم بسیار پایین است در صورتی که یکی از شاخصه‌های رضایت‌مندی مردم بحث اتوبوس‌های درون شهری است.

رییس کمیسیون فنی، عمرانی شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: طرح کمیسیون با موضوع افزایش کیفی مطلوبیت ناوگان اتوبوسرانی در شهر همدان حول سه محور توزیع عادلانه اتوبوس‌های مطلوب در سطح شهر، هوشمندسازی و پیگیری مسیرهای مخصوص بدون مزاحم اتوبوس به صحن شورا ارائه خواهد شد.

حیدری در پایان یادآور شد: شهرداری نیز باید برنامه عملیاتی خود در خصوص محورهای بیان شده را به شورا ارائه کند./ایسنا


Source link

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا